Menu Zamknij

Manipulacja w informacji  

W ostatnich numerach „Głosu Gminy Łańcut” wójt publikuje w sposób manipulacyjny wyniki głosowań nad budżetem gminy Łańcut na 2023 rok. Manipulacja przejawia się w sugestii, że niektórzy radni głosowali przeciwko poszczególnym inwestycjom i remontom. Przy każdym zadaniu powtórzona została następująca treść komunikatu:

Przykładowy komunikat z Głosu Gminy Łańcut Nr 4 z 2023 r.

Za uchwałą budżetową zabezpieczającą środki na to zadanie byli głosując za: J. Balawender, J. Borcz, K. Bujak, J. Cwynar, S. Kluz, R. Krauz, E. Rejman-Dziok, K. Słonina, G. Szacki, A. Szpunar, I. Tarała, W. Wilk, B. Wójcik, J. Zuber. Uchwały budżetowej zabezpieczającej środki na ten cel nie poparli wstrzymując się od głosu P. Dąbek, T. Harpula, J. Kiełb, B. Ruszel. 20 marca podczas komisji wspólnej wprowadzenia do budżetu tego zadania nie poparli: Jacek Albigowski – głosował przeciw, Joanna Murias – wstrzymując się od głosu”.

Dziennik lekcyjny tubą wójta

Wójt manipuluje nie tylko poprzez opłacany przez nas podatników Głos Gminy Łańcut. W swojej propagandzie wykorzystuje podległych dyrektorów szkół i narzędzia, które nie powinny być tubą propagandową wójta. Dzienniki lekcyjne służą dokumentowaniu przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej uczniów. Przepisy wprost zakazują prowadzenia działalności (agitacji) politycznej w placówkach oświatowych. Inaczej jest w Gminie Łańcut, gdzie wójt traktuje elektroniczne dzienniki lekcyjne, jako kolejne medium społeczne i zobowiązuje dyrektorów do przekazywania rodzicom „komunikatów” wójta. Wśród tych komunikatów znajdują się także „odpowiednio dobrane” treści o wynikach głosowania radnych.

Przykładowy zrzut ekranu e-dziennika
z ZS w Rogóżnie

Nie jest prawdą, że radni nie popierają inwestycji

W minionych latach wiele z wymienionych przez wójta inwestycji gminnych zostało popartych przez radnych (budowa sali gimnastycznej w Rogóżnie, rozbudowa szkoły podstawowej w Albigowej, montaż instalacji fotowoltaicznych, budowa sali gimnastycznej  w Soninie, budowa dróg gminnych i powiatowych i in.). Wcale to nie są „nowe inwestycje”. Dlatego nie jest prawdą mówienie, że radni byli przeciwni poszczególnym inwestycjom. Prawdą jest natomiast stwierdzenie, że niektórzy radni wstrzymali się w głosowaniu nad uchwałami  budżetowymi na rok 2023.  Sama informacja o wynikach głosowania nie jest miarodajna. Publikując takie informacje trzeba opublikować okoliczności podejmowanych decyzji, a tego wójt nie zrobił.

Radni nie sprzeciwili się wstrzymując się od głosu

Wstrzymanie się od głosu nie oznacza sprzeciwu.Wójt informuje mieszkańców, że radni „nie poparli wstrzymując się od głosu”. Idąc tokiem myślenia wójta można stwierdzić, że radninie sprzeciwili się wstrzymując się od głosu”. Stwierdzenie faktu identyczne, widoczna różnica w przekazie. Zatem jaki jest cel przekazu wójta? Czy swoim postępowaniem buduje wspólnotę samorządową, czy tworzy podziały, skłócając mieszkańców. Dotychczasowe praktyki wójta wskazują na nieustanne „wbijanie klina” najpierw w radę gminy, a w dalszej konsekwencji we wspólnotę mieszkańców Gminy Łańcut.

Zadłużanie gminy

Wójt informując o wynikach głosowań nie wyjaśnia mieszkańcom źródeł finansowania kolejnych inwestycji. Tymczasem skala i okres zadłużania naszej gminy jest ogromna. Część radnych Rady Gminy Łańcut sprzeciwia się drastycznemu zadłużaniu Gminy Łańcut na długie lata. Jest to wyraz troski o funkcjonowanie naszej gminy w trakcie tych najbliższych 15 lat. Poniżej przedstawiono zadłużenie Gminy Łańcut na koniec poszczególnych kadencji (lata 2014, 2018, oraz planowany rok 2023). Dane pochodzą z Wieloletnich Prognoz Finansowych odpowiednio z lat 2014, 2018 i ostatnia z 24 marca 2023 r. (Uchwała Nr XL/667/23 Rady Gminy Łańcut z dnia 24 marca 2023 r. jeszcze nie opublikowana w BIP Gminy Łańcut w dziale Finanse i mienie). Nigdy w historii Gminy Łańcut nie było tak dużego zadłużenia.

Obecny wójt planuje zaciągnięcie w roku 2023 kredytu na pokrycie wydatków w wysokości 19 mln. 976 tys. zł z okresem spłaty  do roku 2038 (trzy kadencje).
Wg podjętych uchwał budżetowych łączne zadłużenie gminy na koniec 2023 roku wyniesie 26 mln. 227 tys. zł. Koszt obsługi tego zadłużenia, to kolejne 16 mln. 498 tys. zł. Łącznie do spłaty w ciągu 15 lat (raty kredytu plus koszty obsługi kredytu) wyniosą 42 mln. 725 tys. zł. Jest to największe zadłużenie samorządu w Powiecie Łańcuckim.

Wydatki na obsługę długu. Fragment Uchwały Nr XL/667/23 Rady Gminy Łańcut z dnia 24 marca 2023 r. (str. 4)
Planowany kredyt na 2023 rok. Fragment Uchwały Nr XL/667/23 Rady Gminy Łańcut z dnia 24 marca 2023 r. (str. 5)
Planowana kwota długu na koniec 2023 roku. Fragment Uchwały Nr XL/667/23 Rady Gminy Łańcut z dnia 24 marca 2023 r. (str. 7)
Zestawienie zadłużenia Gminy Łańcut na koniec poszczególnych kadencji.
Dane za rok 2023 wg Uchwały Nr XL/667/23 Rady Gminy Łańcut z dnia 24 marca 2023

Zaniechania wójta

To wójt wykonuje uchwały rady gminy, a nie odwrotnie. Rada Gminy jest organem stanowiącym. Prawem radnego jest głosowanie zgodne z posiadaną wiedzą i własnym sumieniem w duchu odpowiedzialności za gminę.  Jeżeli radny nie zgadza się z propozycjami wójta, to ma prawo wstrzymać się od głosowania lub być przeciwko.  Do dobrego stanowienia prawa przez radę gminy wymagane jest także przestrzeganie prawa przez wójta i podległych jemu pracowników samorządowych. Statut Gminy Łańcut w par. 9 określa 7-dniowy okres przedłożenia radzie projektów uchwał i innych materiałów związanych z porządkiem obrad przed terminem sesji. W przypadku sesji poświęconej uchwaleniu budżetu, programów gospodarczych oraz rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu termin zawiadomienia radnych i przedłożenia materiałów wynosi co najmniej 14 dni przed dniem sesji. W Gminie Łańcut praktyka bywa inna. Często dopiero po wspólnym posiedzeniu komisji na kilka dni przed sesją radni otrzymują projekty uchwał, nierzadko bez pisemnego uzasadnienia. W tych okolicznościach trudno podejmować odpowiedzialne decyzje


Skutki gospodarcze i społeczne zarządzania gminą na kredyt widoczne są gołym okiem. Wystarczyło 4 lata, by działalność ośrodków kultury została drastycznie ograniczona. Biblioteki publiczne praktycznie zamknięto (czynne tylko w określone dni tygodnia), bibliotekom szkolnym skrócono wymiar pracy. Świetlice szkolne podobnie – ograniczone do minimum. W jednostkach organizacyjnych, (przedszkola, szkoły, żłobki) brakuje pracowników. Wszystkiemu winien brak funduszy. Równocześnie wzrosły obciążenia dla mieszkańców – podatki i opłaty lokalne zostały znacznie podniesione. (Patrz: Nowy Rok – nowe stawki podatków i opłat lokalnych).
Po co mieszkańcom nowe inwestycje, jeżeli mają być zamknięte?

Opublikowano wBrak kategorii

Podobne wpisy