Menu Zamknij

Edukacja. Spadek wyników egzaminów zewnętrznych, to  gorszy start dla naszych dzieci.

Inwestycja w dzieci, to rozwój społeczny!

Jednym z głównych zadań samorządu gminnego jest edukacja przedszkolna i szkolna. W poprzednich kadencjach samorządu Gminy Łańcut duży nacisk kładziono zarówno na dostępność jak i na wysoką jakość usług edukacyjnych.

Wysoka jakość edukacji była widoczna w osiąganych wynikach  zewnętrznych absolwentów gimnazjów oraz absolwentów szkół podstawowych.

Niestety mijająca kadencja obnażyła znaczny spadek wyników zewnętrznych.

Skala staninowa, czyli w którym miejscu są nasze szkoły.

Skala staninowa to jedna ze znormalizowanych skal standardowych, którą wykorzystuje się do porównywania wyników uzyskanych podczas egzaminów zewnętrznych. Wynik szkoły można porównać z wynikami wszystkich szkół w Polsce, w których w danym roku przeprowadzono sprawdzian.

Pozycja wyniku szkoły na skali staninowej informuje nas, jakie miejsce zajmuje szkoła na tle wszystkich szkół, w których przeprowadzono egzamin.

Skala staninowa wprowadza 9 przedziałów wyników.
Staniny 1-3 stanowią grupę wyników niskich.
Staniny 4-6 stanowią grupę wyników średnich.
Staniny 7-9 stanowią grupę wyników wysokich.

Skala staninowa

Szkoły ze strefy wyników wysokich, to swoista elita szkół (23%). Najwięcej wyników mieści się w strefie wyników średnich – 54%. Po drugiej stronie skali znajdują się szkoły z wynikami niskimi (23%), które wymagają programów naprawczych.

Staniny 7, 8, 9 dla szkoły to bardzo wysokie średnie wyników całej klasy.
Jak wielu uczniów musi osiągać najwyższe wyniki, by średni wynik wyszedł na tak wysokim poziomie?

Spadek wyników egzaminów zewnętrznych – dane mówią same za siebie

Na koniec poprzedniej kadencji (2014-2018) wyniki egzaminów zewnętrznych plasowały szkoły Gminy Łańcut w elicie szkół w Polsce. Staninów z grupy wysokich (stanin 7 i stanin 8) było kilkanaście.

Wyniki egzaminu klas trzecich gimnazjów w roku 2018.
Źródło: Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy Łańcut w roku szkolnym 2017/2018, str. 11. Na zielono i niebiesko zaznaczono staniny wysokie (zaznaczenie własne)
Wyniki egzaminu klas trzecich gimnazjów w roku 2019.
Źródło: Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy Łańcut w roku szkolnym 2018/2019, str.10. Na zielono i niebiesko zaznaczono staniny wysokie (zaznaczenie własne)
Wyniki egzaminu klas ósmych szkoły podstawowej w roku 2019.
Źródło: Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy Łańcut w roku szkolnym 2018/2019, str.9 Na zielono i niebiesko zaznaczono staniny wysokie (zaznaczenie własne)
Wyniki egzaminu klas ósmych szkoły podstawowej w roku 2023. Źródło: Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy Łańcut w roku szkolnym 2022/2023, str.9

Ostatnie dane z roku szkolnego 2022/2023 pokazują obniżenie wyników egzaminów zewnętrznych mierzonych staninami. Nie dość, że nie ma ani jednego stanina z grupy wysokich!, to ponad połowa (14 z 27) to staniny 4, graniczące z wynikami niskimi.

Takie dane wymagają natychmiastowej diagnozy

Co takiego się stało w tej kadencji, że wyniki egzaminów (poziom kształcenia) tak się pogorszyły?

Hipotez może być kilka: zmiana polityki kadrowej w oświacie, ograniczenie zajęć pozalekcyjnych, drastyczne ograniczenie świetlic szkolnych (prowadzonych przez nauczycieli) i wprowadzenie do szkół świetlic kulturalnych, niska motywacja nauczycieli, duża migracja wśród nauczycieli. Być może są jeszcze inne powody.

Nad tymi wynikami nie można przejść obojętnie. Należy się poważnie zastanowić nad przyczynami, by zatrzymać trend spadkowy i zapewnić ponownie wysoki poziom nauczania.

Z pewnością spadku wyników nie należy tłumaczyć pandemią Covid lub wojną za wschodnią granicą. Powyższe wyniki odnoszą się do wszystkich szkół w Polsce, a w całej Polsce mieliśmy do czynienia z Covidem i z  napływem uczniów z Ukrainy.


W kształceniu nie chodzi o same statystyki. Osiągane wyniki naszych dzieci przeliczane są na punkty w rekrutacji do szkół ponadpodstawowych. Niski wynik edukacyjny, to gorszy start w przyszłość naszego dziecka.

Konieczne jest zatrzymanie tego trendu i poprawa jakości kształcenia naszych dzieci w szkołach podstawowych naszej gminy.

Czy z obecnymi władzami jest to możliwe?

W dniu 7 kwietnia 2024 każdy mieszkaniec sam powinien przy urnie wyborczej odpowiedzieć na to pytanie.

Opublikowano wBrak kategorii

Podobne wpisy